Το Φυσικό Αέριο επιστρέφει;
Το άρθρο βασίζεται σε άρθρο που δημοσίευσε η εφημερίδα Süddeutsche Zeitung στις 21 Οκτωβρίου 2019
Τα αυτοκίνητα με κινητήρες φυσικού αερίου (CNG) δεν κατάφεραν ποτέ να γίνουν “μπεστ σέλερ” στην αγορά αυτοκινήτου, τουλάχιστον μέχρι στιγμής. Στο μέλλον, ωστόσο, ίσως κληθούν να διαδραματίζουν έναν κεντρικό ρόλο, ως η τεχνολογία που θα γεφυρώσει την υπάρχουσα με την τεχνολογία που θα πετύχει τους στόχους του έτους 2050 για μηδενικές εκπομπές από πηγές ορυκτών καυσίμων.
Υπάρχουν πολλές μελέτες που αναδεικνύουν το φυσικό αέριο ως ιδιαίτερα φιλικό προς το περιβάλλον. Για παράδειγμα, οι αξιολογήσεις της ADAC στην κατηγορία αυτοκινήτων σαν το VW Golf. Τα οχήματα με CNG αυτής της κατηγορίας, σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής τους, εκπέμπουν λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου από τα αντίστοιχα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Το πρόβλημα είναι ότι για την παραγωγή των συσσωρευτών (μπαταριών) δεν χρησιμοποιείται πράσινη ενέργεια. Εάν γινόταν κάτι τέτοιο, τα αποτελέσματα θα ήταν διαφορετικά.
Όμως, διάφορες μελέτες με αντιφατικά -μεταξύ τους- αποτελέσματα εμφανίζονται κατά καιρούς, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να παραμένουν σκεπτικοί και να μην αισθάνονται ασφαλείς να επιλέξουν αυτοκίνητα φυσικού αερίου ή με ηλεκτροκίνηση. Έτσι, παραμένουν στην συμβατική τεχνολογία κινητήρων.
Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, υπάρχει μία εμφανής τάση στην Γερμανική βιομηχανία να υποστηρίξει το φυσικό αέριο CNG ως καύσιμο. Ήδη επεκτάθηκε η φορολογική ελάφρυνση μέχρι το 2026 και αναμένεται να επεκταθεί και μέχρι το 2030, τουλάχιστον.
Η αλήθεια είναι ότι το φυσικό αέριο είναι μια πηγή ενέργειας από ορυκτά καύσιμα, τα οποία πρέπει -σύμφωνα με τους στόχους της ΕΕ– να εκλείψουν εντελώς μέχρι το 2050. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Τεχνολογίας στη νέα ενδιάμεση έκθεση «Gas Process 2030» γράφει ότι: “…Στο πλαίσιο της Εθνικής Πλατφόρμας για το Μέλλον της Κινητικότητας (NPM), η κυβέρνηση και οι επιχειρήσεις γνωρίζουν ότι μέχρι το 2030 θα απαιτηθεί ένας σημαντικός αριθμός οχημάτων φυσικού αερίου για να επιτευχθεί ο στόχος του 2030 για μείωση εκπομπών αερίου στον τομέα των μεταφορών”.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Volkswagen, Herbert Diess, ζητά μια ριζική “αλλαγή συστήματος” και προσθέτει έναν επιπλέον κινητήρα στην 8η γενιά του Golf, το κινητήρα φυσικού αερίου. Μετά τα όσα τραγελαφικά έγιναν στην VW με την ενεργοποίηση της νέας διαδικασίας δοκιμών κατανάλωσης και καυσαερίων των νέων οχημάτων, το Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), το Group θα στραφεί και στα μοντέλα φυσικού αερίου.
Οι Audi, Škoda, Seat και VW έχουν επεκτείνει την γκάμα τους σε 19 διαφορετικά μοντέλα αυτοκινήτων αερίου. “Το φυσικό αέριο είναι άμεσα διαθέσιμο, βιώσιμη και οικονομικά συμφέρουσα προστασία του κλίματος!“, δηλώνει ο εκπρόσωπος του Ομίλου, Stephen Neumann. Με τους βιομηχανικούς της εταίρους, η Volkswagen σχεδιάζει να υπερδιπλασιάσει τον αριθμό των σταθμών ανεφοδιασμού φυσικού αερίου σε 2.000 στη Γερμανία τα επόμενα χρόνια.
Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, όμως, η δραστηριοποίηση της VW δεν είναι αρκετή. Πέρσι πούλησε μόλις 50.000 αυτοκίνητα με κινητήρα φυσικού αερίου . Μόνο η FIAT φαίνεται να ασπάζεται τις στρατηγικές της, επενδύοντας στην ανάπτυξη νέων κινητήρων φυσικού αερίου CNG. Όμως, με τις παρούσες οικονομικές δυσκολίες είναι δύσκολο για άλλες εταιρείες να μπουν δυναμικά στον χώρο αυτό, ειδικά όταν παράλληλα «τρέχουν» τόσα προγράμματα για την ηλεκτροκίνηση.
Μην ξεχνάμε, όμως, την ανάγκη για μειωμένες εκπομπές ρύπων. Και το φυσικό αέριο, όπως έχουμε πολλές φορές αναδείξει στο Car Group Kalogritsas, προσφέρει 15% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από το ντίζελ και 40% λιγότερες από την βενζίνη! Επίσης, μην ξεχνάμε τις μηδενικές εκπομπές αιθάλης και θείου, όπως και τις σημαντικά χαμηλότερες εκπομπές οξειδίων του αζώτου σε σχέση με το ντίζελ.
Μέχρι στιγμής, η πολιτική της ΕΕ είναι σταθερά προσανατολισμένη προς την ηλεκτροκίνηση. Συνεπώς, δεν υπάρχει επιδότηση της αυτοκινητοβιομηχανίας για μείωσης εκπομπών CO2 μέσω της παραγωγής κινητήρων εναλλακτικών καύσιμων, όπως το φυσικό αέριο. Όμως, ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έχουν ταξινομηθεί στην Ευρώπη, αν και αυξημένος, παραμένει ιδιαίτερα χαμηλός. Αναπόφευκτα, όπως δήλωσε πρόσφατα και η BMWi:
«Σύμφωνα με τις τρέχουσες προσδοκίες της αγοράς, η συμβολή της ηλεκτροκίνησης από μόνη της δεν επαρκεί για την επίτευξη των στόχων για την προστασία του κλίματος του 2030».