Οι υψηλές τιμές του φυσικού αερίου
Η άνοδος των ευρωπαϊκών τιμών φυσικού αερίου από τον Ιούλιο του 2021 έχει διαταράξει το φάσμα ισοτιμίας με τα παράγωγα του πετρελαίου όπως η βενζίνη και το υγραέριο (LPG). Ιστορικά, το φυσικό αέριο διαπραγματεύεται κανονικά σε πολύ χαμηλότερη τιμή, δεδομένου ότι οι τιμές του προπανίου και του βουτανίου (συστατικά του LPG ή Autogas) συσχετίζονται με το πετρέλαιο και όχι με το φυσικό αέριο.
Οι λόγοι της αύξησης των τιμών
Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που οδηγούν στην άνοδο των τιμών του φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Οι δύο βασικότεροι είναι οι περιορισμοί στις εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου και η υψηλή ζήτηση LNG στην Ασία, κυρίως στην Κίνα. Καθώς οι ποσότητες που παραγγέλνουν οι Ασιατικές χώρες είναι πολύ μεγαλύτερες, μεμονωμένες παραγγελίες από μικρότερες Ευρωπαϊκές χώρες, όπως π.χ. η Ελλάδα, σημαίνουν υψηλότερες τιμές πώλησης (Δείτε περισσότερα εδώ). Λογικά, λοιπόν, η χώρα μας και η Ιταλία -μεταξύ άλλων- ζητούν από την ΕΕ να διαπραγματευτεί κεντρικά την αγορά του φυσικού αερίου.
Γιατί δεν θα μειωθούν άμεσα οι τιμές
Αυτό έχει συνδυαστεί με τις αυξανόμενες τιμές εκπομπών άνθρακα που περιορίζουν την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με καύση άνθρακα και αυξάνουν την τιμή πάνω από την οποία το φυσικό αέριο παύει να είναι η οικονομικότερη καύσιμη ύλη για παραγωγή ρεύματος. Με την υψηλή ζήτηση αερίου και την περιορισμένη προσφορά, οι τιμές αυξήθηκαν απότομα και αναμένεται να παραμείνουν υψηλές για τους επόμενους μήνες (Δείτε περισσότερα εδώ). Με βάση τα παραπάνω, δεν αποτελούν έκπληξη οι επιλογές της ελληνικής κυβέρνησης να διοχετεύσει μέρος των φόρων που σχετίζονται με τις εκπομπές άνθρακα ως επίδομα θέρμανσης και να θέσει τις λιγνιτοπαραγωγικές μονάδες σε ετοιμότητα για αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Υγραέριο: ο μεγάλος κερδισμένος
Ωστόσο, υπάρχει ένας κερδισμένος από αυτή την κατάσταση: το υγραέριο. Καθώς η τιμή του δεν σχετίζεται με το φυσικό αέριο και η παγκόσμια ζήτηση δεν έχει μεταβληθεί ιδιαίτερα, αντίστοιχα και η τιμή του δεν έχει μεταβληθεί σημαντικά.
Μείωσε τα έξοδα κίνησης μέχρι και 50%
Πρέπει να αναφέρουμε ότι πάντα υπάρχει εποχική αύξηση στη ζήτηση του LPG την χειμερινή περίοδο, λόγω της χρήσης του ως καύσιμο θέρμανσης. Για αυτό το λόγο και το όφελος από τη χρήση του υγραερίου ως καύσιμο κίνησης μειώνεται ελάχιστα αυτή την περίοδο. Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι το όφελος το χειμώνα είναι της τάξης 35%-40% ενώ το καλοκαίρι φτάνει και το 50%.
Οι υπολογισμοί έγιναν με βάση τις τιμές 20 Οκτ. 21 που αναγράφονται στο Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας (για την περιοχή των Γλυκών Νερών):
Τιμής Αμόλυβδης: €1,736/lt
Τιμή LPG: €0,953/Kg
Υγραέριο… και είσαι πάντα κερδισμένος
Το συμπέρασμα είναι ότι το υγραέριο, ανεξάρτητα από τις διακυμάνσεις της τιμής των υγρών καυσίμων, θα προσφέρει πάντα μία σταθερά πιο οικονομική μετακίνηση. Αυτό συμβαίνει διότι η μειωμένη τιμή του οφείλεται σε μειωμένους φόρους και δασμούς από το ελληνικό κράτος (Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης). Ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι ο ΕΦΚ στο ένα λίτρο βενζίνης είναι €0,70 ενώ στο LPG είναι μόλις €0,42. Αν δεν σας βγαίνουν τα νούμερα στους υπολογισμούς, ίσως πρέπει να λάβετε υπόψη σας ότι 1 κιλό LPG καταλαμβάνει όγκο 2 lt! Να τονίσουμε ότι έχει συνυπολογιστεί και 10% μειωμένη θερμοδυναμική ικανότητα του υγραερίου έναντι της αμόλυβδης βενζίνης